Followers

Wednesday, May 5, 2010

Kenapa aku bukan pelajar Universiti Islam Antarabangsa(UIA)?

Ketika masih menuntut di MRSM Jasin,kadangkala ada juga aku terfikir tentang halatuju aku selepas spm.Aku menyimpan impian untuk melanjutkan pengajian ke luar negara.(Kalau tak dapat Germany,UK pun ok gak..)

Tapi kalau tak dapat ke luar negara macam mana?Kalau tak dapat ke luar negara nak masuk uia lah.Nak ambil undang-undang(law).Lagipun aku memang suka subjek-subjek yang memerlukan pembacaan dan hafalan.Subjek sejarah,daripada form 1 sampai lah form 5,cuma 3 kali je aku tak dapat A(kalau tak salah lah..hehe)


Ada apa dengan uia?Kursus undang-undang di uia setanding dengan kursus yang ditawarkan oleh institut pengajian tinggi luar negara.Bekas ketua hakim negara,Tun Mohamad Fairuz pernah mengeluarkan kenyataan bahawa graduan undang-undang uia mempunyai kebolehan yang setanding dengan graduan undang-undang luar negara.

Namun begitu,aku hanya mampu merancang,Allah juga yang menentukannya.Selepas spm,aku tidak dapat melanjutkan pengajian aku ke luar negara,bukan juga di uia.

Tetapi kini,aku menuntut di MAS Engineering.Tidak pernah aku bayangkan ketika di zaman mrsm dahulu.Kedua orang tua aku merupakan pendorong utama untuk aku memilih institusi ini,walau dalam hati masih berat untuk melanjutkan pengajian ke uia(hanya Allah yang tahu),kerana permohonan aku melalui UPU untuk masuk ke uia,berjaya.

Moga di Subang,aku akan beroleh kejayaan.Amin..


10 comments:

uNIqIKA said...

huhu..
aku jgak berharap nk law kt uia, tp last2 dpt law kt uitm. terkilan skit...
btw, tahniah2...

amar haziq said...

uitm pun okey pe
sbnarnye..tun mohd fairuz puji student uia n uitm
saje je tak letak pasal uitm.hehe

aryn hanikoma said...

hahaha..at least ko dpt ape yg da tsurat dlm takdir ko..heee...all de best..

amar haziq said...

makaseh skoolmate..haha
koe pn same
all the best
nnti kte compete same2 k..huhu

sillyloo said...

slmt maju jaya dgn sgla aper yg kamu ceburi :p

amar haziq said...

thanks..
slmat maju jaya juga..

elmo chemo said...

InsyaAllah mesti boleh ni.

ZihNuN FaTiN said...

kat mana2 pn ok..terpulang pd kita je..=)

sy graduan uia..hehehe

ttbe je rindu nk g uia...adehh..

amar haziq said...

ex-uia ke..;)
btul tu..kt mana2 pun terpulang kpd kita
thanks kak fatin

[L]y[A][N]a ~ said...

Allah has better plan for you :)

Post a Comment