Followers

Sunday, July 18, 2010

Lelaki dan ejakulasi pra-matang

Tadi aku sempat luangkan masa sekejap untuk baca newspaper walaupun sekadar baca versi online sahaja dan aku amat tertarik dengan satu artikel ni yang berbunyi ''Many men suffer from pre-mature ejaculation woes''.

Apa itu ejakulasi pra-matang?
Rasanya tak perlu kot untuk aku terangkan dengan panjang lebar,sebab ini bukan zaman dulu-dulu,internet pun cuma pakai dial-up je,sekarang ni kan zaman hsbb(high speed broadband).Tak sempat nak klik lagi dah keluar information;)

Menurut artikel yang aku baca tu,29% daripada rakyat Malaysia yang berusia dari 19-60 tahun mengalami masalah ejakulasi pra-matang ni.

Bahaya ni!
Sebab apa aku kata bahaya,sebab menurut artiket tu,jika masalah ini gagal dikawal,implikasinya ialah seperti keyakinan diri yang rendah serta mampu untuk menjejaskan ke
Lelakian.

Berkemungkinan juga kadar perceraian yang makin meningkat kat dalam negara ni ada hubung kaitnya dengan pre-mature ejaculation.

Menurut Assoc Prof Shaiful Bahari,ada dicatatkan kes dimana pasangan yang telah mendirikan rumahtangga selama kira-kira empat tahun tidak pernah merasai kenikmatan bersama(sorry,i dont know the right word to mention about this situation,haha)kerana pihak lelaki yang tidak dapat mengawal excitement dan akan ejaculate sebelum berlakunya penetration.

Bagi remaja atau mereka yang masih belum mendirikan rumahtangga,masalah pre-mature ejaculation mungkin dipandang sambil lewa,tapi setidak-tidaknya,haruslah berwaspada dan mengambil langkah pencegahan sebab prevention is better than cure.Betul tak?

Janganlah nanti,dah terhantuk baru nak terngadah;)

8 comments:

EmanTheHalia said...

errr errr urmm er.. aar.. eh.. hmmm..

fndrocka said...

nnti tulis entri bagaimana mahu mencegahnya pulak..kau dah kahwin ke belum?

Ken Wooi said...

interesting..

AcanCapik said...

camne nak kawal excitement tuh? hohoho...

Umi Nazrah said...

masalah kesihatan mengenai ni seharusnya diluahkan pd tmpt yg sesuai sprt kaunselor kesihatan. rahsia pn terjaga :)

amar haziq said...

findrocka:belum lagi...hehe

ken:thanks

acan:yang tu kena tanya org yang dah kahwin ye

nazra:yupp..kat msia kalau tak salah cuma ada seorang pakar sakit tuan;)

Kasih said...

jika dpt disusul lagi mengenai langkah2 pencegahan..

myFirdaus said...

tu laa... elakkn d kerap berlayar sndirian buat yg masih bujang... tahan & simpan untuk isteri tercinta... ape2 pon, semua kene mind play... control minda sndiri....

Post a Comment